Keefektifan Wizer.Me sebagai Media Evaluasi dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia pada Teks Cerita Pendek di SMP Negeri 1 Singosari

Main Article Content

Latifah Winda Hamidah
Oky Dhani Saputra
Machrus Abadi

Abstract

The study addresses the necessity of fully transitioning curriculum-based learning media to digital formats due to current challenges. Junior high school students often experience monotony with conventional evaluation media, necessitating the introduction of innovative tools. In this context, the research explores the implementation of Wizer.me and assesses its effectiveness in teaching Indonesian short story content at SMP Negeri 1 Singosari. Utilizing a quantitative approach with a pre-experimental intact group comparison design, the study reveals promising results. The initial application of Wizer.me exhibits effectiveness, evident in the noteworthy improvement of the average score in Class IX-A by 9.44 points from their pre-test scores. These findings underscore the potential of digital media applications to enhance learning outcomes in Indonesian language subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Hamidah, L. W., Saputra, O. D., & Abadi, M. (2023). Keefektifan Wizer.Me sebagai Media Evaluasi dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia pada Teks Cerita Pendek di SMP Negeri 1 Singosari. Pedagogika: Jurnal Ilmu-Ilmu Kependidikan, 3(2), 188–196. https://doi.org/10.57251/ped.v3i2.1168
Section
Articles

References

Azzahro, T. A., & Subekti, F. E. (2022). Systematic Literature Review?: Efektivitas Penggunaan Media Evaluasi Digital dalam Pembelajaran Matematika. Biormatika: Jurnal Ilmiah Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 8(2), 207–213. https://doi.org/10.35569/biormatika.v8i2.1331

Cholik, C. A. (2021). Perkembangan Teknologi Informasi Komunikasi / ICT Dalam Berbagai Bidang. Jurnal Fakultas Teknik UNISA Kuningan, 2(2), 39–46.

Daryanes, F., & Ririen, D. (2020). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Kahoot Sebagai Alat Evaluasi pada Mahasiswa. Journal of Natural Science and Integration, 3(2), 172. https://doi.org/10.24014/jnsi.v3i2.9283

Effendi, M. S. (2013). Desain Eksperimental dalam Penelitian Pendidikan. Jurnal Perspektif Pendidikan, 6(1), 87–102. Retrieved from https://ojs.stkippgri-lubuklinggau.ac.id/index.php/JPP/article/view/363

Elfira, I., Syamsurizal, S., & Lufri, L. (2023). Systematic Literature Review: Efektivitas Penggunaan Google Form untuk Evaluasi Pembelajaran. Mathema: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 93–109. https://doi.org/10.33365/JM.V5I2.2811

Jayadi, A., & Anwar, Z. (2023). Efektivitas Penggunaan Media Evaluasi Digital dalam Pembelajaran Statistika: Systematic Literature Review. Journal Transformation of Mandalika, 4(7), 76–83. Retrieved from https://ojs.cahayamandalika.com/index.php/jtm/article/view/1841

Karmila, D., Wulandari, L., Monica, C., Zulhimar, Z. D., & Novia, A. E. (2023). Efektivitas Penggunaan Quizizz sebagai Media Penilaian Siswa pada Mata Pelajaran TIK. Journal on Education, 5(4), 14636–14643. https://doi.org/10.31004/joe.v5i4.2521

Krisnawijaya, N. K., & Dewi, I. G. A. A. P. (2019). Evaluasi Penerapan Undiknas Mobile: Analisis Technology Acceptance Model. SINTECH (Science and Information Technology) Journal, 2(2), 71–80. https://doi.org/10.31598/sintechjournal.v2i2.319

Mahendra, I. (2016). Penggunaan Technology Acceptance Model (TAM) dalam Mengevaluasi Penerimaan Pengguna Terhadap Sistem Informasi pada PT. ARI Jakarta. Jurnal Sistem Informasi, 5(2), 183–195. https://doi.org/10.51998/JSI.V5I2.105

Martono, N. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Erawati, N. K., Purwati, N. K. R., Putri, N. W. S., & Wardika, I. W. G. (2023). Pelatihan Pemanfaatan Wizer.Me Sebagai Media Pembelajaran Digital. Puan Indonesia, 4(2), 125–134. https://doi.org/10.37296/jpi.v4i2.133

Rosyad, A. M. (2019). Urgensi Inovasi Pembelajaran dalam Pendidikan Agama Islam. Al-Afkar: Journal for Islamic Studies, 2(1).