Pengembangan Bahan Ajar Hikayat Berbantuan Media Renderforest untuk Meningkatkan HOTS Siswa Kelas X SMK Negeri 1 Patumbak

Main Article Content

Khairunnisa Batubara
Liesna Andriany
Rika Kartika

Abstract

This study aimed to develop folklore teaching materials (sagas/hikayat) assisted by Renderforest media to improve the thinking skills of students in class X PPLG 1, X PPLG 2, and X BDP 1 at SMK Negeri 1 Patumbak. Using a Research and Development (R&D) approach with the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation), data were collected through observations and questionnaires. The results showed that the teaching materials for folk tales (saga) assisted by Renderforest media were rated "Very Eligible" (97%) by media experts and "Decent" (76%) by teachers. A field test with 66 students from class X PPLG 2 demonstrated the effectiveness of the teaching materials, with activity tests and evaluations yielding an "effective" rating (81%). These findings suggest that integrating Renderforest media into folklore teaching materials can significantly enhance students' higher-order thinking skills (HOTS). Further research is recommended to explore the long-term impacts of these teaching materials on students' learning outcomes across different subjects and grade levels.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Batubara, K., Andriany, L., & Kartika, R. (2024). Pengembangan Bahan Ajar Hikayat Berbantuan Media Renderforest untuk Meningkatkan HOTS Siswa Kelas X SMK Negeri 1 Patumbak. Sintaks: Jurnal Bahasa & Sastra Indonesia, 4(2), 82–88. https://doi.org/10.57251/sin.v4i2.1350
Section
Articles

References

Alfian, I. (1994). Dari Babad dan Hikayat sampai Sejarah Kritis. In I. Alfian (Ed.), Dari Babad dan Hikayat sampai Sejarah Kritis. Gadjah Mada University Press.

Almarisi, A. (2023). Kelebihan dan Kekurangan Kurikulum Merdeka pada Pembelajaran Sejarah dalam Perspektif Historis. MUKADIMAH: Jurnal Pendidikan, Sejarah, Dan Ilmu-Ilmu Sosial, 7(1), 111–117. https://doi.org/10.30743/mkd.v7i1.6291

Ardilah, A., Rahayu, I. A. P., Ertiana, I., & Aisah, S. (2023). Penerapan Metode Pembelajaran Jigsaw Berbantuan Video Interaktif untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas XI di SMAN 1 Kerinci Kanan. Tematik: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 2(2), 215–218. https://doi.org/10.57251/tem.v2i2.1246

Cahyadi, R. A. H. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Addie Model. Halaqa: Islamic Education Journal, 3(1), 35–42. https://doi.org/10.21070/halaqa.v3i1.2124

Effendi, E. V., Andriany, L., & Rita, R. (2024). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Media Animasi pada Materi Menulis Teks Cerpen Siswa Kelas XI SMA Al-Washliyah Pasar Senen Medan. Sintaks: Jurnal Bahasa & Sastra Indonesia, 4(1), 53–57. https://doi.org/10.57251/sin.v4i1.1216

Hidayasa, V., Andriany, L., & Amaluddin. (2022). Pengembangan Lembar Kerja Peserta didik Berbasis Sosial Budaya Dalam Memahami Materi Cerita Pendek Untuk Meningkatkan HOTS Siswa Kelas XI SMA. Sintaks: Jurnal Bahasa & Sastra Indonesia, 2(2), 28–35. https://doi.org/10.57251/sin.v2i2.394

Kartika, R. (2021). Efektivitas Bahan Ajar Bahasa dan Sastra Indonesia Berbasis HOTS (High Order Thinking Skill) Pada Materi Teks Laporan Hasil Observasi. Pedagogika: Jurnal Ilmu-Ilmu Kependidikan, 1(2), 109–112. https://doi.org/10.57251/ped.v1i2.315

Kosasih, E. (2021). Pengembangan Bahan Ajar. Bumi Aksara.

Lesmana, Y., Hani, S. U., Nurmasyanti, L. D., Agustian, R., & Hasan, I. T. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis PowerPoint Hyperlink terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Tematik: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 2(1), 24–31. https://doi.org/10.57251/tem.v2i1.885

Madekhan, M. (2020). Fungsi Pendidikan dalam Perubahan Sosial Kontemporer. Jurnal Reforma, 9(1), 51. https://doi.org/10.30736/rf.v9i1.252

Maimunah, Simangunsong, D. I. R., Rahayu, M. R., Mulyadi, F., & Saputra, G. (2023). Pengaruh Perubahan K-13 Menuju Kurikulum Merdeka di Pendidikan Sekolah Dasar. DIKSEDA: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 1(1), 14–23. https://doi.org/10.31004/BASICEDU.V6I

Putri, S. Y., Muttaqien, M., & Ukit, U. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Instruction Berbantu Renderforest terhadap Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa SMA. Jurnal Edukasi, 1(1), 157–163. https://doi.org/10.60132/edu.v1i1.105

Sakinah, N., Ali, A., & Kartika, R. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Teks Eksplanasi Berbantuan Aplikasi VN untuk Meningkatkan HOTS Siswa Kelas XI di Mas Proyek Univa Medan. Sintaks: Jurnal Bahasa & Sastra Indonesia, 4(1), 72–76. https://doi.org/10.57251/sin.v4i1.1253

Saputra, E., Ali, A., & Rita, R. (2023). Pengembangan E-Modul Sebagai Bahan Ajar Bahasa Indonesia Materi Teks Ceramah Kelas XI IPA SMAS Al-Washliyah Pasar Senen. Sintaks: Jurnal Bahasa & Sastra Indonesia, 3(2), 150–154. https://doi.org/10.57251/sin.v3i2.1008

Sari, N., Rita, R., Safina, N., & Kartika, R. (2023). Pengembangan Modul Pembelajaran Menulis Teks Cerpen Berbantuan Gambar Berseri untuk Meningkatkan HOTS Siswa Kelas XI SMK YASPI Labuhan Deli. Sintaks: Jurnal Bahasa & Sastra Indonesia, 3(2), 165–171. https://doi.org/10.57251/sin.v3i2.1011

Shaleha, P. U., Sumantri, P., Hutauruk, A. F., Chandra, S., & Saragih, R. G. A. (2023). Analisis Proses Pelaksanaan Pembelajaran Sejarah dengan Pemanfaatan Media Film Sebagai Sumber Belajar Sejarah di SMANegeri 11 Medan. Education & Learning, 3(2), 13–19. https://doi.org/10.57251/el.v3i2.1034

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Sujana, I. W. C. (2019). Fungsi dan Tujuan Pendidikan Indonesia. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 29. https://doi.org/10.25078/aw.v4i1.927

Tumangger, W. R. (2023). Pembelajaran Berbasis Masalah Berbantuan Renderforest untuk Mendorong Kemampuan Berpikir Kritis. Jurnal Praktik Baik Pembelajaran Sekolah Dan Pesantren, 2(02), 70–79. https://doi.org/10.56741/pbpsp.v2i02.338

Most read articles by the same author(s)